W maju w porównaniu z kwietniem nie zmieniły się ceny materiałów wykorzystywanych do budowy 152-metrowego domu. Całkowity koszt zakupu materiałów wraz z projektem wynosi 156,7 tys. zł i jest o ponad 10 proc. niższy niż rok temu.
W stosunku do grudnia 2008 r. ceny spadły o 2,84 proc.
Od grudnia ubiegłego roku odnotowywano zarówno obniżki, jak i podwyżki cen materiałów. Zdrożały przede wszystkim materiały izolacyjne. Więcej o 7 – 10 proc. kosztowały styropian oraz papa.
W maju w porównaniu z grudniem o ponad 12 proc. spadły ceny płytek zarówno klinkierowych, jak i mrozoodpornych. O niemal 10 proc. tańsza była cegła dziurawka, a o około 8 proc. mniej trzeba było zapłacić za pręty zbrojeniowe stropu i wieńca. O 5 proc. tańsze były pustaki oraz beton. Ponad 7 proc. mniej niż w grudniu ubiegłego roku kosztowała płyta gipsowo-kartonowa, a 3 proc. – elementy drewniane.
W związku ze spadkiem cen płytek o 7,5 proc. tańsze było wykonanie schodów i tarasu, a o 3,2 proc. mniej trzeba było zapłacić za materiały do elewacji – tu oprócz cen płytek o 5 proc. spadły ceny blachy ocynkowanej.
Wśród wymienionych etapów budowy o ponad 4 proc. taniej niż w grudniu można było zakupić materiały potrzebne do wykonania parteru i poddasza oraz dachu. Najmniej, o 0,5 proc., staniały materiały wykorzystywane do budowy fundamentów, na co miał wpływ znaczący wzrost cen papy i styropianu.
Przychody ze sprzedaży w składach i sklepach budowlanych w maju były o 10 – 20 proc. wyższe niż przed rokiem oraz o 10 – 30 proc. wyższe niż w kwietniu tego roku.
Popyt na poszczególne grupy towarowe w maju 2009 r., w stosunku do maja 2008 r., miał trendy wzrostowe we wszystkich grupach. Największy wzrost dotyczył izolacji wodochronnych (o 63 proc.), a dalej w kolejności uplasowały się: pokrycia dachowe ( 49 proc.), chemia budowlana ( 44 proc.), izolacje termiczne ( 43 proc.), drewno (39 proc.), sucha zabudowa (38 proc.), narzędzia (22 proc.), materiały „inne” (18 proc.), materiały ścienne (13 proc.) oraz stolarka otworowa (1 proc.).
– Łączny popyt za pięć miesięcy 2009 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. był wyższy w czterech grupach, a niższy w sześciu – mówi Mirosław Lubarski, dyrektor marketingu grupy PSB.