W czasie zastoju gospodarczego, kiedy obniżka cen mieszkań nie gwarantuje jeszcze zwiększenia ilości nabywców, firmy deweloperskie zaczynają konkurować na inne sposoby.
Ich działania zmierzają do zapewnienia klientom kompleksowej obsługi i pomocy przy uzyskaniu finansowania zakupu.
Deweloperzy stawiają na profesjonalną obsługę i wsparcie swoich klientów. Zaczynają dbać o wizerunek. Wiedzą, że dobra opinia o firmie to najlepsza reklama, ponieważ dla większości osób bezpieczeństwo inwestycji i wiarygodność inwestora są tak samo ważne jak atrakcyjna oferta. Dlatego starają się zdobyć zaufanie klientów, budując z nimi solidne relacje partnerskie. Choć nie zawsze tak było, dziś mają świadomość, że inwestycja w dobry wizerunek zaprocentuje w przyszłości.
Realia rynku zmuszają firmy deweloperskie do obniżki cen mieszkań. Możliwość indywidualnego negocjowania cen i oferowanie dogodnych dla nabywców form płatności stały się standardem. Podobnie jakpremiowanie zakupu bonusami w postaci gratisowego garażu czy pomieszczenia gospodarczego. Inwestorzy idą jednak dalej, proponując klientom różne ciekawe rozwiązania. Wśród nich można znaleźć: propozyq'e zakupu mieszkania wykończonego pod klucz, wynajmu z opcją wykupu po kilku latach, bezpłatną pomoc specjalisty ds. aranżacji wnętrz i doradcy kredytowego czy możliwość oddania starego mieszkania w rozliczeniu za nowe. Niektórzy deweloperzy robią jeszcze więcej. Pomagają swoim klientom w uzyskaniu kredytu hipotecznego. Negocjują z bankami możliwość uzyskania pożyczki na preferencyjnych warunkach.
- Bank PKO BP, który finansuje osiedle Wola Prestige, stosuje wobec naszych klientów najniższą możliwą siatkę marż - twierdzi Grzegorz Barbachowski, prezes Home Invest. - Osoby kupujące lokale na terenie kompleksu otrzymują w nim niższą marżę wyjściową. Ponadto wynegocjowaliśmy z bankiem, że nie będzie od naszych klientów pobierał prowizji za rozpatrzenie wniosku i udzielenie kredytu oraz opłat za kontrolę inwestycji przed wypłatą kolejnych transz pożyczki i oszacowanie wartości nieruchomości - dodaje Barbachowski.
Obecnie sami deweloperzy proponują zawarcie umowy w formie aktu notarialnego z wpisem roszczenia o zawarcie umowy ostatecznej do księgi wieczystej realizowanej nieruchomości. Wychodzą z inicjatywą wpłaty zaliczek na rachunek depozytowy. Na swoich stronach internetowych dostarczają klientom czytelną i kompleksową wiedzę na temat inwestycji wzbogaconej wizualizacjami kolejnych etapów jej realizacji, często z podglądem terenu budowy przez kamerę internetową. Pojawiają się tam też atrakcyjnie wykonane plany zagospodarowania kompleksów w technologii flash z grafiką 3D.
Doświadczeni inwestorzy zdają sobie sprawę z tego, że wszystkie te zabiegi przyniosą w niedalekiej przyszłości wymierne efekty.