Miejsce z historią
Niegdyś dzielnica przemysłowa – dziś prężnie rozwijający się rejon miasta. To na Starołęce odkryto najstarsze na terenie Poznania ślady człowieka, pochodzące z około 20.000-10.000 lat p.n.e. Tu również, na przełomie XIX i XX wieku, nastąpił dynamiczny rozwój przemysłowy, a przedsiębiorcy zaczęli zakładać pierwsze duże fabryki.
Starołęka częściowo przyłączona została do Poznania dopiero w 1925 roku (tzw. Mała Starołęka), gdy jego władzom zabrakło terenów pod rozwój przemysłu i budownictwa mieszkaniowego. Granice poszerzono też o sąsiadujące ze Starołęką Żegrze i Rataje. Kolejny obszar dzielnicy, tj. Starołękę Wielką włączyły do miasta niemieckie władze okupacyjne podczas II wojny światowej. Współcześnie Starołęka otrzymała kolejną szansę na rozwój.
Nowy potencjał dzielnicy
Miasto Poznań aktywizowało nowy teren mieszkalny, uchwalając w 2019 Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Starołęka jest właśnie na etapie znaczących zmian. Trwa budowa nowego odcinka trasy tramwajowej łączącego osiedle Unii Lubelskiej z centrum Poznania. Mieszkańcy nowego osiedla będą mogli dojeżdżać do centrum tramwajem. Tory tramwajowe będą nowoczesne, ciche i trwalsze od poprzednich. Przystanki zostaną dostosowane do osób z niepełnosprawnościami.
Komunikacja będzie przebiegać jeszcze sprawniej dzięki znajdującej się w pobliżu osiedla pętli autobusowo-tramwajowej. Przewidziano tu miejsce na duży parking dla rowerów oraz stacje do ładowania autobusów elektrycznych.
Tu chce się mieszkać
Z myślą o przyszłych mieszkańcach powstaje nowa infrastruktura dzielnicy. Przy Unii Lubelskiej będą chodniki i drogi rowerowe. Znajdą się tu tereny handlowe, rekreacyjne oraz placówki oświaty, takie jak przedszkola i szkoły. Przewidziano również obszary na tereny zielone oraz sportowo-rekreacyjne. Wszystko zaplanowane jest tak, aby młode małżeństwa, rodziny z dziećmi czy seniorzy czuli się tu naprawdę jak w domu. Dobra komunikacja sprawia, że wystarczy zaledwie kilka minut, aby dojechać do centrum handlowego, kina czy restauracji. Dla zmotoryzowanych niewątpliwym atutem będzie bliskość autostradowej obwodnicy miasta.
Osiedle na miarę potrzeb
„Przy Unii” to wieloetapowa inwestycja, jedna z pierwszych na tym terenie, stworzona z myślą o osobach, które chcą uciec od codziennego zgiełku, a jednocześnie cenią życie w mieście. Pierwszy budynek, w kształcie litery U, wyróżnia elewacja z elementami cegiełki w jasnych odcieniach, które będą doskonale komponować się z otaczającą zielenią. Projektanci zadbali, by architektura budynku była ponadczasowa.
Wejścia do klatek znajdą się od strony zamkniętego dziedzińca, na którym przewidziano zielony plac rekreacyjny. W każdej klatce będzie winda. W budynku znajdzie się wózkownia. Na poziomie -1 znajdzie się hala garażowa z miejscami standardowymi i na platformach zależnych oraz schowki rowerowe. Praktyczne stojaki na rowery staną także na dziedzińcu.
Wygodne mieszkania
W 10-piętrowym budynku znajdą się 223 mieszkania o metrażach od 34 do 73 m², w tym funkcjonalne dwójki, wygodne trójki i rodzinne czwórki. Wszystkie mieszkania wyróżniają się funkcjonalnymi rozkładami i umożliwiają wiele wariantów aranżacji. Niewątpliwą zaletą inwestycji są bardzo duże balkony, tarasy i loggie, a przy mieszkaniach parterowych ogródki. Mieszkańcy ostatnich pięter będą cieszyć się widokiem na Wartę. W parterze zaplanowano dwa niewielkie lokale usługowe.