Przeciekający dach, kto odpowiada - właściciel czy najemca?

Wynajem mieszkania lub domu dokonywany jest na podstawie umowy najmu. Powinno się w niej określić dokładny zakres odpowiedzialności za nieruchomość i jej poszczególne elementy stałe czy elementy wyposażenia. Kto na przykład będzie odpowiadał za naprawę przeciekającego dachu?
Obowiązki właściciela
Wynajmujący lokal mieszkalny ma obowiązek przekazać go najemcy w stanie przydatnym do użytku. Jeśli w wynajmowanym domu zacznie przeciekać dach, popsuje się instalacja elektryczna, to właśnie na właścicielu spoczywa konieczność dokonania niezbędnych napraw.
Użytkujący mieszkanie, czyli najemca wykonuje w nim tylko drobne naprawy związane z bieżącym użytkowaniem lokalu, czyli np. wymienia żarówki, naprawia przeciekający kran czy wymienia szybę w kabinie prysznicowej. Wszelkie uszkodzenia elementów wyposażenia mieszkania, a nawet podłóg czy murów wykonuje sam, jeśli są jego wyłączną winą. Nie można takimi kosztami obciążyć właściciela nieruchomości.
Skąd może wynikać nieszczelność dachu
Nieszczelny dach generuje często wysokie koszty naprawy. Przede wszystkim trzeba wtedy zlokalizować, gdzie pojawił się przeciek. Woda jest w stanie przeniknąć nawet przez najmniejsze szczeliny, dlatego warto wcześniej uszczelnić ewentualne dziury blachą lub specjalistycznymi taśmami czy masami dekarskimi.
Kiedy wynajmujący naszą nieruchomość zgłasza, że z dachu do domu przedostaje się woda, należy jak najszybciej zlokalizować przeciek. Dziura w dachu nie musi się znajdować bezpośrednio nad pojawiającą się na suficie plamą. Nieszczelność może wynikać z błędów popełnionych już w trakcie pokrywania konstrukcji domu dachem. Niewykluczone, że rozerwana jest membrana dachu. Często zdarzają się między innymi uszkodzenia folii dachowej.
W domach wielorodzinnych, a także w blokach, za nieszczelności odpowiada administracja budynku lub wspólnota, nie zaś indywidualny właściciel. Wynajem więc takiej nieruchomości nie wiąże się dla wynajmującego z obowiązkiem własnoręcznej naprawy przeciekającego dachu.

Customer Service Manager
Kierownik działu obsługi klienta, związana z firmą od 2006 roku. Ma wykształcenie z zakresu zarządzania i marketingu oraz wieloletnie doświadczenie w branży nieruchomości. Koordynuje pracą zespołu, dbając o jakość obsługi i sprawną realizację zleceń. Prywatnie pasjonatka gór, teatru i podróży.