
Już 11 lipca 2025 roku wejdzie w życie ustawa o jawności cen ofertowych nieruchomości (dla inwestycji, których sprzedaż rozpoczęto przed wejściem w życie ustawy datą graniczną jest 11 września 2025 r.). Nowe przepisy mają wprowadzić większą przejrzystość na rynku mieszkaniowym, a dla deweloperów oznaczają szereg nowych obowiązków prawnych i technologicznych.
Cel ustawy
Celem regulacji jest uporządkowanie informacji o cenach mieszkań i zapewnienie obywatelom dostępu do rzetelnych, aktualnych i porównywalnych danych ofertowych. Do tej pory wiele firm z sektora mieszkaniowego nie ujawniało cen publicznie, co utrudniało kupującym ocenę sytuacji rynkowej i podejmowanie świadomych decyzji.
Kogo dotyczy ustawa?
Nowe obowiązki dotyczą wszystkich firm deweloperskich, niezależnie od wielkości – zarówno dużych spółek giełdowych, jak i mniejszych inwestorów lokalnych. Jeśli firma:
- prowadzi sprzedaż mieszkań,
- lub planuje ją rozpocząć,
podlega nowym przepisom i ma status tzw. dostawcy danych.
Co dokładnie się zmieni?
Obowiązek jawności cen
Każdy deweloper będzie zobowiązany do ujawniania publicznie ceny ofertowej oraz wszystkich jej składników każdego lokalu będącego aktualnie w sprzedaży. Dane muszą być jednoznaczne i aktualne – nie będą już możliwe praktyki ukrywania cen pod hasłami „zapytaj o ofertę” czy „cena na życzenie”.
Dodatkowo, każda inwestycja musi posiadać swoją stronę internetową, na której podawana będzie cena oraz historia jej zmian. We wszystkich reklamach (tak traktowane są także odnośniki z własnych, ogólnych stron internetowych) i ogłoszeniach – również w Google Ads, Meta Ads, kampaniach SMS, stacjonarnych bilbordach, ulotkach, spotach radiowych, itd. – obowiązkowe będzie podawanie pełnego adresu tej strony. Zachęcamy do posługiwania się jak najkrótszymi adresami www.
Codzienne raportowanie danych ofertowych
Największą zmianą techniczną będzie obowiązek codziennego przekazywania danych ofertowych do rządowego portalu dane.gov.pl. Chodzi tu nie tylko o samą cenę, ale cały zestaw informacji, m.in.:
- cena m2 oferowanych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych oraz całej nieruchomości lub jej części, będących przedmiotem sprzedaży,
- cena pomieszczeń przynależnych, lub praw niezbędnych do korzystania z lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, jeżeli cena tych pomieszczeń lub praw nie jest uwzględniona w cenie,
- informacje o wszelkich innych świadczeniach pieniężnych na rzecz dewelopera, które nabywca zobowiązany jest spełnić w wykonaniu umowy sprzedaży.
Obowiązek raportowania obejmuje 365 (366 w latach przestępnych) dni w roku, czyli bez wyłączeń na dni ustawowo wolne. Opłaty nie ponoszone bezpośrednio do dewelopera - takie jak taksa notarialna czy zobowiązania publicznoprawne, są wyłączone z ustawy i nie podlegają raportowaniu na dane.gov.pl.
Codzienna aktualizacja danych oznacza konieczność integracji systemów CRM lub sprzedażowych z portalem dane.gov.pl (trwają prace nad automatyzacją po stronie Ministerstwa Cyfryzacji) albo raportowanie ręczne.
Ujednolicenie formatu danych
Wszystkie informacje będą przekazywane w określonym przez rząd formacie technicznym – prawdopodobnie w formie plików XML/CSV lub za pomocą API. Oznacza to, że firmy będą musiały dostosować swoje systemy IT, aby spełnić te wymagania.
Aktualnie trwają prace nad wzorcowym plikiem do raportowania. Po uzyskaniu pozytywnych opinii UOKiK i pozostałych organów, zostanie on zamieszczony na stronie dane.gov.pl. Sugerujemy posługiwanie się właśnie tym, ujednoliconym dokumentem.
Co grozi za brak wdrożenia?
Niedostosowanie się do nowych przepisów może skutkować:
- karami finansowymi – ustawa przewiduje możliwość nakładania grzywien administracyjnych, do 10% obrotu finansowego sprzedawcy za poprzedni rok
- brak raportowania może stwarzać ryzyko prawne dla spółki.
Jak się przygotować? – krok po kroku
Rejestracja jako dostawca danych
Aby móc przekazywać dane do portalu dane.gov.pl, należy:
- założyć konto na: https://dane.gov.pl/pl/user/register,
- wysłać e-mail na adres kontakt@dane.gov.pl (DW: info@pzfd.pl), podając:
- pełną nazwę firmy,
- adres strony internetowej,
- adres e-mail,
- telefon kontaktowy,
- numer REGON,
- (opcjonalnie) numer faksu.
🎥 Instrukcja wideo: Zobacz film krok po kroku:
https://youtu.be/YooczKwf4dI
Rejestracja na dane.gov.pl prowadzona jest wg. kolejności składanych wniosków. Apelujemy o jak najszybsze wykonanie tego obowiązku – odwlekanie tego do września, czy nawet sierpnia, jest bardzo złym pomysłem. Pamiętajmy, że odbywa się to ręcznie, siłami i zasobami pracowników Ministerstwa Cyfryzacji.
Zachęcamy również do obejrzenia ostatniego webinaru organizowanego przez Polski Związek Firm Deweloperskich, w którym krok po kroku została omówiona procedura rejestracji podmiotów na dane.gov.pl
https://www.youtube.com/watch?v=T25UmmNiueY
Monitorowanie wytycznych
Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD) opracowuje obecnie szczegółowe instrukcje oraz zalecenia branżowe. Warto na bieżąco śledzić komunikaty PZFD oraz portalu Tabelaofert.pl.
Co dalej?
Zmiany mogą wydawać się skomplikowane, ale są możliwe do wdrożenia – kluczowe jest odpowiednio wczesne przygotowanie. W najbliższym czasie pojawią się dodatkowe materiały pomocnicze oraz narzędzia wspierające deweloperów w tym procesie.
Jeśli chcesz być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera lub śledź komunikaty PZFD i nasze media społecznościowe.